Photo: Sitra, Sari Gustafsson / World Circular Economy Forum

Helsinki kipusi UIA:n julkaisemassa kongressikaupunkitilastossa sijalle 15.

Union of International Associations (UIA) julkisti vuosittaisen kongressikaupunkitilastonsa alkuviikosta. Helsinki on nyt Pohjoismaiden suosituin kongressikaupunki.

Union of International Associations (UIA) tarkasteli juuri julkistetussa tilastossaan vuoden 2016 kongressitapahtumia. Helsingissä järjestettiin viime vuoden aikana 286 kansainvälistä järjestökongressia, joihin osallistui 60 790 kongressivierasta

Kongressimatkailun taloudelliset vaikutukset olivat Helsingille lähes 115 miljoonaa euroa.

– Helsinki on nyt Pohjoismaiden suosituin ja Euroopan 10. suosituin kongressikaupunki. Tukholma on sijalla 16. ja Kööpenhamina sijalla 18.

UIA:n tekemässä kongressikaupunkivertailussa oli mukana peräti 1 459 kaupunkia, Helsinki Marketingin kongressipäällikkö Ines Antti-Poika sanoo.

Allergologian jättikongressi kesäkuussa Helsingissä

Helsinki isännöi 17.–21.6.2017 osanottajamäärältään maailman suurinta vuosittaista allergologian alan tieteellistä kokousta. EAACI-järjestön (European Academy of Allergy and Clinical Immunology) kongressi tuo Messukeskukseen lähes 7 000 osallistujaa, ja sen taloudelliset vaikutukset ovat yli 12 miljoonaa euroa.

– Kongressit ovat merkittävä tulonlähde Helsingille. Finland Convention Bureaun Delegaattitutkimus vuodelta 2016 osoittaa, että Helsingissä vierailleen yksittäisen kongressidelegaatin kokonaismenot olivat 1 750 euroa, Helsinki Marketingin kongressipäällikkö Ines Antti-Poika sanoo.

Paitsi rahaa, kongressit tuovat kaupunkiin myös merkittäviä kohtaamisia ja tekoja.

– EAACI:n yhteydessä järjestetään hyväntekeväisyysjuoksutapahtuma, Allergy Run, jonka tarkoituksena on lisätä tietoisuutta allergioista ja kerätä varoja allergiatutkimukseen ja -koulutukseen, Antti-Poika sanoo.

Allergy Run juostaan sunnuntaina 18.6. kello 20 Töölönlahdella. Sekä lähtö että maali ovat Telia 5 G -areenalla. Matkaksi voi valita 2,5 km tai 5 kilometriä. Tapahtumaan tulee ilmoittautua etukäteen.

– On hienoa huomata, että kongressien yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja paikallisyhteisön osallistaminen ovat kongressinjärjestäjille entistä tärkeämpiä asioita. Kongressien aikana järjestetään muun muassa yleisöluentoja ja kaikille avoimia yleisötapahtumia, joissa on mahdollista tavata kongressivieraita, verkostoitua ja tehdä hyvää kesäisessä Helsingissä.

– Tapahtumatempausten myötä kongressit saavat näkyvyyttä myös kokouspaikan ulkopuolella ja kongressien asiasisältö saadaan mukaan julkiseen keskusteluun, Antti-Poika sanoo.

Ajankohtainen aihe ja huippupuhujat keräsivät tällä viikolla Helsinkiin jopa odotettua enemmän osallistujia pohtimaan kiertotalouden ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Sitran ja sen yhteistyökumppaneiden järjestämä World Circular Economy Forum (#WCEF2017) kokosi Finlandia-taloon 1 500 osallistujaa 105 maasta 5.–7.6.

Helsingin sijoitus UIA:n kongressitilastossa viime vuosina:

2016             15.
2015             24.
2014             18.
2013             20.
2012             14.
2011             25.
2010             23.

Poimintoja Helsingin kongressikesästä:

Maailman glaukoomajärjestön isännöimään 7th World Glaucoma Congress -tapahtumaan odotetaan 3 000 silmäsairauksien asiantuntijaa. Kongressi järjestetään 28.6.–1.7.

Worldcon – World Science Fiction Convention 2017 kokoaa 3 000 tieteiskirjallisuuden ystävää 9.8.–13.8.
AMEE-järjestön Annual Conference of the Association for Medical Education in Europe järjestetään 26.–30.8. Tapahtumaan odotetaan 3 500 kongressivierasta.

Lisätiedot:

Helsinki Marketing