CNF Finland Ry:n benchmarking-matka Dubliniin, Irlannin sydämeen

Benchmarking-matkalle Dubliniin lähti CNF:n 19 jäsentä. Ajankohta oli toukokuun alku, joka onkin ihan paras aika matkustaa Dubliniin. Tämän matkan tavoitteena oli tutustua erilaisiin kongressi-, kokous- ja tapahtumakohteisiin Irlannin pääkaupungissa sekä tavata paikallisia alan edustajia.
Minä sain tehtäväkseni suunnitella ohjelmamme ja toimia myös ryhmänvetäjänä. – My pleasure! 

Järjestelyjen kohdalla ihan kaikki ei ollut yksinkertaista ja helppoa, koska Dublinin turistisesonki oli jo aluillaan ja kaiken lisäksi Bruce Springsteen oli valinnut juuri saman ajankohdan kolmelle isolle konsertille Dublinissa. Tämän vuoksi hotellit olivat täynnä ja majoitushinnat korkealla. Päädyimme siis kukin itsenäisesti varaamaan hotellit Dublinin keskustasta, ja näin ryhmämme majoittui ainakin viidessä eri hotellissa. 

Lisäksi lennotkin aiheuttivat päänvaivaa, koska Finnair peruutti suoria lentojaan Helsingistä Dubliniin ainakin meidän matkamme ajankohtana. 

Itse ohjelman kokoaminen oli haasteellista ainoastaan siksi, että Dublinissa on niin monia ihan mielettömiä kohteita ja aikaa oli rajallisesti.

Irlannin matkailu uudelleen kasvu-uralle
Mielenkiintoista olikin kuunnella, kun Dublin Convention Bureaun toimitusjohtaja Sam Johnston kertoi meille, mitä he tekevät tämän toimialan kehittämiseksi ja mitä haasteita heillä on. Irlannissa vuosi 2019 oli ennätysvuosi sekä turismi- että kokous- ja kongressitoimialoilla. Silloin business-matkailu tuotti talouteen 716 miljoonaa euroa. Nyt taas näyttää siltä, että koronavuosien jälkeen ollaan palaamassa vuoden 2019 tasolle hyvinkin vauhdikkaasti. Haasteet ovat oikeastaan samat kuin meilläkin: ei tarpeeksi majoituskapasiteettia, hinnat, jotka eivät aina ole kilpailukykyisiä ja sitten tietenkin vastuullisuuden tuomat haasteet. Irlanti kun on saari, jonne pitää lentää. Nyt siis mietitään, miten kompensoidaan lentämisen tuottamia ympäristöongelmia. 

Toinen kiinnostava tapaaminen oli Tourism Irelandin virkaa toimittava toimitusjohtaja Siobhan McManamy. Siobhan kertoi meille, että heilläkin 2019 oli ennätysvuosi. Silloin Irlannissa kävi noin 11 miljoonaa turistia, tuoden talouteen 5,9 miljardia euroa. Matkailussakin ollaan saavuttamassa 2019 lukuja nopeammin kuin osattiin odottaa. Tosin kun kuulin, että Tourism Irelandin ulkomaan markkinointibudjetti tälle vuodelle on noin 70 miljoonaa euroa, en yhtään tätä ilmiötä ihmettele. 

Tutustumiskohteitamme 

Kaikki kohteet olivat täysin erilaisia ja omanlaisiaan, mutta jokaisessa kohteessa oli oma Event manager joka vastasi tilojen myynnistä ja markkinoinnista. Vaikka oikeastaan Dublin Royal Convention Centre oli ainoa, joka oli tähän tarkoitukseen rakennettu. Tuntuikin että kaikki kohteet olivat avoimia järjestämään tilaisuuden kuin tilaisuuden ja käytössä olevat tilat olivat hyvin muokattavissa erilaisiin tarkoituksiin. Selvää oli myös se, että Dublinissa yritystilaisuudet, seminaarit ja kongressit ovat haluttua businesta.

Kohteiksemme valikoituivat: 

2023 vuoden alussa avattu aivan uusi ja keskustassa sijaitseva  Dublin Royal Convention Centre

 

Dublin Royal Convention Centren 800-hengen kokoustila on rakennettu uusin tekniikka ja vastuulliset valinnat huomioiden. Salissa on hyödynnetty mm. kierrätysmateriaaleja, luovuttu pöytäliinoista ja viety tekniikka valmiiksi kattoon. Puutteitakin oli. Esim. Dublin Royal Convention Centre olisi vaatinut akustiikkalevyjä kattoon etc., koska siellä oli paikoitellen todella kova meteli kun ryhmät olivat kahvitauoilla.

Kaupungin suurin tapahtuma-areena, erityisesti irlantilaisten lajien (Hurling ja Gaelic football) 82.000 paikkainen stadion ja konserttipaikka Croke Park, jossa on vastuullisuus ajattelu viety pitkälle.

     

Suosittu, Dublinin vuorilla sijaitseva tapahtumapubi The Merry Ploughboy valikoitu illanviettopaikkaksemme, ja hauskaa oli! 

   

Irlantilaisista emigranteista kertova mielenkiintoinen, täysin digitaalinen museo, kokouspaikka ja tapahtumatila EPIC – The Irish Emigration MuseumEPIC aivan keskustassa.

      

Irlannin ykkösnähtävyyskohde ja samalla aivan huima tapahtumatalo on The Guinness Storehouse 

         

Jaanan ottaman videoklipin Guinnessin huikeasta koosta voit katsoa tästä

Lisäksi teimme bussilla opastetun kaupunkikierroksen ja lounastimme Radisson Blu Royal Hotellissa. 

Toki matkaamme sisältyi omaakin aikaa, mutta ei ehkä tarpeeksi, kun ottaa huomioon, että Dublin on yksi Euroopan vetovoimaisimmista kaupungeista, joka on täynnä historiaa, kulttuuria ja ainutlaatuista tunnelmaa. 

Matkan annista

Mitä tämä matka antoi minulle ja toivottavasti myös CNF-verkoston kollegoilleni?

  1. Verkostoitumista: mahdollisuus tavata uusia ihmisiä ja verkostoitua muiden ammattilaisten kanssa. 
  2. Uusia ideoita ja näkökulmia, joita voi soveltaa omaan työhön.
  3. Motivaatiota: tutustumismatkat inspiroivat ja motivoivat.

Kaiken kaikkiaan Dublinin benchmarking matka oli kyllä onnistunut ja naurun täyteinen reissu. Tutustuimme toisiimme, dublinilaisiin, erilaisiin kohteisiin, Phoenix puiston kesyihin peuroihin, irlantilaisiin juomiin ja ruokiin sekä tietysti Guinness selfie taiteeseen ja Hurling pelin saloihin.
Mukana muutama kuva jotka kyllä kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.

 

Go raibh maith agaibh!

(Kiitos iirin kielellä)

Charissa

Kerro verkostollesi!

Tulevia tapahtumia

Congress Network Finland ry
© 2017 Congress Network Finland ry
Y-tunnus: 0221169-6