Keskiviikkona 7.6. vietetään Kansainvälistä messujen päivää. Suomi onkin varsinainen messumaa, jossa järjestetään vuosittain pitkälle yli sata erilaista messutapahtumaa. Messut kokoavat väkeä eri paikkakunnilla aina Helsingistä Rovaniemelle asti. Väkilukuun suhteutettuna suomalaiset ovat harvinaisen aktiivisia messuilijoita. Suomessa järjestetään monia Pohjoismaiden suurimpia ja vetovoimaisimpia tapahtumia. Messuilla on suuri talousvaikutus ympäristölleen, varsinkin alueiden hotelli- ja ravintolatoiminnalle.
Suomessa messuja on järjestetty pian 100 vuoden ajan. Suomen vanhin alan toimija Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. Suomalaiset ovat kehittäneet myös maailman mittakaavassa ainutlaatuisen messukonseptin, Asuntomessut. Jo viiden vuosikymmenen ajan on rakennettu johonkin päin Suomea kokonainen asuinalue esittelemään asumisen uusimpia suuntauksia. Tämän kesän heinä-elokuussa asumisen uusimpiin innovaatioihin tutustutaan Mikkelissä.
Messujen menestykselle ei näy loppua – henkilökohtaisten tapaamisten rooli on vain vahvistunut nykymaailmassa, missä tutkimustenkin mukaan digitaalisuus ja tapaamiset ovat vahvimmin kasvavat markkinoinnin keinot.
Ammattitapahtumilla on tärkeä rooli eri alojen täydennyskoulutuspaikkoina; messuilla eri alojen ammattilaiset myös verkostoituvat keskenään ja päivittävät tietonsa alan viimeisimmistä uutuuksista. Kymmeniä tuhansia eri alojen ammattilaisia kokoontuu vuosittain omiin tapahtumiinsa.
Kuluttajille suunnatuissa tapahtumissa on tarjolla tietoa, elämyksiä ja uutuuksia eri toimialoilta aina matkailusta kulttuuriin ja hyvinvoinnista muotiin. Kasvussa on trendi jonka mukaisesti järjestetään useita tapahtumia samanaikaisesti ja kävijät pääsevät tutustumaan niihin kaikkiin samalla lipulla – mm. ruoka-, viini- ja kirjamessujen yhdistelmiä on monessa eri kaupungissa.
Messut ovat Mainonnan Neuvottelukunnan tutkimuksen mukaan seitsemänneksi suurin media Suomessa. Messualan globaaliksi markkina-arvoksi lasketaan nykyisin noin 55 miljardia dollaria.
Messujärjestäjien etujärjestö Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry (aiemmin Messujärjestäjien Unioni ry) avaa Kansainvälisenä messujen päivänä uudet nettisivunsa, joille on koottu tiedot Suomessa järjestettävistä messuista. Sivuilta www.messutsuomessa.fi löytyy myös vinkkejä ja opastusta messuosallistumiseen.
Kansainvälinen messujen päivä, Global Exhibition Day, järjestetään nyt toista kertaa. Teemapäivää koordinoi messualan kansainvälinen liitto UFI (The Global Association of the Exhibition Industry), jolla on 720 jäsenyritystä 84 maassa.
Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa hyvin ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Expomark Oy, Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Easyfairs ja Mediapro Messut.
Lisätietoja: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, puheenjohtaja Hannu Vähätalo, puh. 020 7701204, hannu.vahatalo@tampereenmessut.fi