SUOMI POHJOISMAIDEN JOHTAVA KONGRESSIMAA

Kesäkuussa julkaistun raportin mukaan Suomi sijoittuu kansainvälisessä kongressimaiden vertailussa sijalle 15 ja on Pohjoismaiden suosituin kongressimaa. Helsinki on kaupunkivertailussa jaetulla 13. sijalla yhdessä Kööpenhaminan kanssa.

Union of International Associations (UIA) julkisti kesäkuun lopussa raportin*, johon on koottu vuonna 2021 järjestetyt kansainväliset järjestökongressit maailmanlaajuisesti. UIA on julkaissut tilastoja kongressimaista ja -kaupungeista vuodesta 1960 lähtien ja Suomi on vakiinnuttanut paikkansa maailman suosituimpien kohteiden joukossa.

Suomen lisäksi kahdenkymmenen suosituimman maan joukossa ovat myös pohjoismaiset kilpailijat Norja, Tanska ja Ruotsi. Norja sijoittuu tilastossa sijalle 18. Tanskan sijoitus on 19 ja Ruotsin 20. Jo toisen koronan kurittaman kongressivuoden tilaston kärjessä ovat USA, Etelä-Korea ja Japani. Helsinki on kaupunkien vertailussa jaetulla 13. sijalla Kööpenhaminan kanssa. Tukholma sijoittuu listalla sijalle 21 ja Oslo on sijalla 25. Pitkän aikavälin vertailussa (2002-2021) Suomi on maailman 18. suosituin kongressimaa.

Maailmanlaajuisessa vertailussa oli viime vuonna mukana 141 maata ja 1034 kaupunkia ja tilastossa on mukana noin 5700 kansainvälistä kongressia. Ennen koronapandemiaa vuonna 2019 tilastoitujen kongressien määrä oli yli 12 000. Vuosi 2019 säilyy pitkään merkkipaaluna ja vertailukohtana niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. UIA:n tilastossa ei ole mukana peruutettuja tai myöhempään ajankohtaan siirrettyjä kongresseja, eikä siinä erotella virtuaalitapahtumia fyysisistä kongresseista.

KONGRESSEILLA MERKITTÄVÄ ROOLI MAINEEN RAKENTAMISESSA JA TALOUDEN ELPYMISESSÄ

Kansainväliset kongressit tuovat isäntäkaupunkeihin asiantuntijoita ja osaajia. Niillä on keskeinen rooli sekä maakuvan ja tieteen edistämisessä että talouden elpymisessä: kongressit työllistävät osaajia, tuovat toimijoita yhteen ja niillä on pitkäaikaisia yhteiskunnallisia vaikutuksia. Lisäksi ne kasvattavat järjestävän yliopiston tai tiedeyhteisön kansainvälistä mainetta. Koronaviruksen aiheuttamat menetykset toimialalle ovat olleet suuret. Tuleville vuosille on kuitenkin jo tiedossa lukuisia Suomeen vahvistettuja kongresseja, mikä luo uskoa alan tulevaisuuteen.

Espoossa järjestetään toukokuussa 2023 Euroopan tilintarkastajien kongressi EAA 2023 – European Accounting Association, johon odotetaan 1000 osallistujaa. Turun yliopisto isännöi kesällä 2023 Euroopan kehityspsykologian kongressia ECDP 2023 – European Congress on Developmental Psychology. Tapahtumaa ei ole järjestetty Suomessa aiemmin ja se tuo Turkuun noin 1000 psykologian alan tutkijaa. Helsingissä järjestetään tulevinakin vuosina suuria lääketieteen alan kongresseja, kuten esimerkiksi EAPC 2024 – Congress of the European Association for Palliative Care (3000 osallistujaa kesäkuussa 2024) ja ICN 2025 – Congress of the International Council of Nurses (8000 osallistujaa kesäkuussa 2025). Myös muihin yliopistokaupunkeihin on vahvistunut useita eri alojen kongresseja. Kaikki tulevat, julkaisuluvan saaneet kongressit löytyvät FCB:n kongressikalenterista.

*UIA.org / 63rd International Meetings Statistics Report, June 2022

Finland Convention Bureau (FCB) ylläpitää tilastoja Suomessa järjestetyistä kansainvälisistä kongresseista ja niiden osanottajista.