Kongressikohteen valintaan vaikuttavat matkustamisen helppous, tilojen saatavuus ja hintataso.
UIA (Union of International Associations) julkaisi joulukuussa tutkimusraportin (UIA Survey 2022 – Continued COVID 19 Impact on International Association Meetings), joka käsittelee kongressijärjestäjien tuntoja koronapandemian jälkeen. Kyselyyn vastasi noin 1000 kansainvälisen järjestön edustajaa, jotka järjestävät kansainvälisiä kokouksia ja kongresseja.
UIA selvitti kyselyssään, mitä asioita järjestöt painottavat kokouskohteen valinnassa. Kyselyn mukaan kongressijärjestäjän toivelistalla ovat muun muassa:
Muita kohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat:
Järjestöt raportoivat UIA:n kyselyssä myös useista asioista, jotka parantuivat pandemian aikana ja sen jälkeen. Näitä ovat mm.
Vastauksissa korostuvat erityisesti kasvokkain tapahtuvien kohtaamisten merkitys ja hyödyt: “Virtuaalitapahtumat ovat hyviä, mutta fyysiset kokoukset ovat tehokkaampia.” “Olemme oppineet arvostamaan kasvokkain kohtaamista.” Moni vastaaja totesi hybriditoteutusten olevan kalliita pienille järjestöille, eikä niiden tuottama osallistujakokemus ole tasapuolinen. Fyysisten tapahtumien ei uskota vähenevän tai häviävän, vaan niiden odotetaan jatkossakin kiinnostavan osallistujia, tarjoavan heille monipuolisia elämyksiä ja kokemuksia sekä vahvistavan yhteenkuuluvuuden tunnetta. “Tuskin kukaan haluaa viettää yhtään enempää aikaa ruudun ääressä kuin on pakko.”
Tutkimuksen taustaa: Tutkimukseen vastasi noin tuhat kansainvälisen järjestön edustajaa. Siihen vastanneiden järjestöjen kongresseista 58 % oli kooltaan alle 250 osallistujaa ja 18 % kooltaan 251-500 osallistujaa. Vuonna 2022 kongresseja jouduttiin vielä peruuttamaan, siirtämään ja muuttamaan virtuaaliseen muotoon pandemian takia. Neljäsosa vastaajista kertoi kuitenkin sopivan virtuaalialustan valinnan olevan haaste tapahtumien toteuttamisessa. Vuoden 2022 kansainväliset kongressitilastot valmistuvat kesäkuussa 2023.
Mikäli haluat tutustua tutkimukseen tarkemmin, ota yhteyttä FCB:hen. FCB vastaa Suomen markkinoinnista kansainvälisten kongressien ja yritystapahtumien kohteena sekä kansainvälisten järjestökongressien tilastoinnista Suomessa.