CNF ry:n kevätkokous tavoitti jäsenet virtuaalisesti

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin poikkeustilanteen vuoksi verkossa 27.4. Normaalitilanteessa kymmenittäin ja eri puolilta Suomea jäseniä yhteen tuova kokous on varma kevään merkki ja tapa orientoitua yleensä seuraavana päivänä starttaaviin kongressimessuihin.

Myös tällä kertaa kokous toi yhteen 47 alan ammattilaista ja yhdistyksen jäsentä Teams – ruutujen ääreen. Varsinaisen sääntömääräisen kevätkokouksen jälkeen, kanavalla vaihdettiin ajatuksia kokousten, kongressien ja tapahtumien tulevaisuudesta. CNF ry:n hallituksen puheenjohtajan Jussi Kortepuron kysymys siitä, miten yhdistää ihmisiä ja tapahtumia verkossa niin, että siitä saadaan liiketoimintaa, veti väen mietteliääksi.

– Innovaatio tähän olisi kaiken a ja o: miten saadaan ihmiset maksamaan siitä, että on paikalla virtuaalisesti, pohti Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson.

Helsinki Congress Paasitornin toimitusjohtaja Osku Pajamäki otti keskusteluun esiin tapahtuma-alaa koskevat rajoitukset. Pajamäki toivoi valtakunnan päättäjien huomioivan rajoitusten arvioinnissa, että isoja yleisötapahtumia ei rinnastettaisi luottamuksellisiin asiantuntijakokoontumisiin. Myös Finlandia-talon myyntijohtaja Johanna Vappula oli samaa mieltä.

– Yksityiset tilaisuudet tulisi eriyttää yleisötilaisuuksista, toteaa Vappula.

Usealla paikkakunnalla tapahtumaliiketoiminnassa ollaan nyt varovaisia.

– Nyt voi olla pienten kongressien aika, totesi Helsinki Convention Bureaun asiakkuuspäällikkö Johanna Grönberg, vaikka Helsinki on edelleen saanut kyselyjä isoistakin kongresseista.

Alkusyksy on alalla vielä epävarmaa aikaa ja kansainvälisiä kokouksia on jouduttu siirtämään pitkälle ensi vuoteen tai jopa perumaan. Messukeskuksen liiketoimintajohtaja Kristina von Konow kertoi, että myös Messukeskuksessa tapahtumia on siirretty myöhäisempään syksyyn ja kansainvälisiä tapahtumia vieläkin kauemmas tulevaisuuteen. Von Konow muistuttikin, että jokaisen on toivottavaa tehdä lobbaustyötä, ettei Suomea kongressimaana unohdettaisi, mikäli kongressien rotaatiot menevät peruutussyistä uusiksi.

Pitkään kongressialalla toiminut Aira Raudasoja  CongCreator CC Oy:stä haastoi jäsenistöä pohtimaan markkinointitoimia.

– Me osataan markkinoida, miten voisimme olla Suomessa muita edellä, kun tilanne taas muuttuu, pohti Raudasoja.

Långvik Congress Wellness hotellin toimitusjohtaja Inka Uusitalo-Raoult on samoilla linjoilla ja totesi, että Suomen etujen markkinointia ei pidä lopettaa.

– Suomi on harvaan asuttu maa, joka on torjunut koronavirusta hyvin. Jos jonnekin kannattaa lähteä kokoustamaan, se on Pohjoismaat ja Suomi, summasi Uusitalo-Raoult.

Vaikka korona on ollut kova isku tapahtuma-alalle, Aira Raudasoja näkee tilanteessa myös positiivisia seikkoja myös henkilötasolla valaa uskoa tulevaisuuteen.

– Jokainen voi nyt kehittää itseään. Kyllä me tämä kestetään!

Koronan aikaan kaikki ovat samassa veneessä ja virusepidemian koetaankin olevan kaikkia yhdistävä tekijä. Tämä voi myös avata uusia yhteistyömahdollisuuksia. Sari Ruusumo Turku Convention Bureausta toivoisi uusia yhteistyömalleja ja lähentymistä esimerkiksi MPI Finlandin kanssa. Meeting Professionals International (MPI) on maailman suurin kokous- ja tapahtuma-alan puolueeton ja voittoa tavoittelematon yhteistyöjärjestö. Tämän osalta Kortepuro on käynnistänyt yhteistyöneuvottelut CNF ry:n ja MPI Finlandin kanssa.

Kokouksessa keskusteltiin myös CNF ry:n roolista koronatilanteessa. Usea jäsen koki CNF ry:n roolin nimenomaan tiedonvälittäjänä ja koordinoijana. Jäsenet toivoivat, että CNF ry kokoaisi jäsenistölle tietoja alan ammattilaisille sopivista webinaareista ja muista koulutuksista. Myös tietoja ja inspiroivia esimerkkejä muiden Euroopan tapahtumakaupunkien selviytymisestä koronakriisissä toivottiin unohtamatta tulvaisuuden digitaalisia tekniikoita.

Kortepuro haastaakin kaikkia toimijoita jakamaan tietoa hyvistä uusista käytänteistä CNF ry:n verkostolle. CNF ry onkin nyt koonnut tiedonjanoisille infoa koulutuksista CNF ry:n  Facebook sivuille. CNF ry ottaa mielellään edelleen vastaan tietoja koulutuksista, jotka sopivat tapahtuma- ja kongressialan ammattilaisille ja välittää niitä eteenpäin. Tiedot voit toimitaa Jenniina Palmulle jenniina.palmu at seinajokicongress.fi.

Muita CNF:n rooliin sopivia kehittämisideoita hallitus käsittelee seuraavassa kokouksessaan 15.5. Mikäli jokin ehdotus päätetään toteuttaa, niistä tiedotetaan hetimiten jäsenistöä.

Kokouksen keskusteluosion tallenne on nähtävissä kotisivujen jäsenalueella.

Teksti: Riina Aikio