CNF ry:n uudella hallituksella vahva usko alan tulevaisuuteen

ff

Kuvassa: Jussi, Kristina, Johanna, Jenniina, Christel ja Riina

Vuonna 2020 CNF ry:n hallituksessa on nähty sopiva sekoitus uusia ja vanhoja jäseniä. Hallituksen jäseninä jatkaneet Christel Toivo, Kristina von Konow ja Riina Aikio tuovat hallitustyöhön kokemuksen myötä syntynyttä näkemystä. Kuluvan vuoden alussa uusina jäseninä hallituksessa aloittivat Johanna Vappula, Jenniina Palmu sekä CNF ry:n puheenjohtaja Jussi Kortepuro.

Tammikuussa alkaneessa hallitustyössä kaikki oli vielä kohdallaan: hallituksen kokoukset ja kevätkokous sekä vuoden opintomatka merkittiin kalentereihin. Koronapandemian myötä kohtaamisia ei kuitenkaan pystytty kevään osalta järjestämään suunnitellusti. Hallitus on kokoontunut etänä ja kevätkokouskin järjestettiin Teamsin välityksellä. Suureksi harmiksi odotettu opintomatka Osloon jouduttiin perumaan. Alkuvuoden haasteista huolimatta hallitus uskoo vahvasti alan tulevaisuuteen sekä verkoston voimaan.

Istuvasta hallituksesta ei kehittämisintoa puutu. Yhdeksi tärkeäksi teemaksi tapahtuma- ja kongressialan kehittämisessä uusi hallitus näkee tapahtumien ja kongressien vaikuttavuuden mittaamisen ja esilletuomisen.
– Kun faktat tiedetään, on helpompi saada lisää yhteistyötä, kiteyttää Porvoon taidetehtaan myyntipäällikkö Christel Toivo.

Toinen merkittävä teema on toimialan ja sen verkostoitumismahdollisuuksien kehittäminen. Lisäksi tiedon, tarinoiden ja kokemusten jakaminen koetaan tärkeäksi.
– Uskon, että CNF ry:n verkostolla on potentiaalia kasvaa ja kehittyä edelleen. Verkostolla on jäseniä aina Helsingistä Inariin, joten on tärkeää, että kaikkien tarpeet ja näkökulmat tulevat kuulluiksi, pohtii Oulu Convention Bureaun tapahtuma- ja kongressipäällikkö Riina Aikio. Hän muistuttaa, että jokaisella jäsenorganisaatiolla on mielenkiintoinen tarina kerrottavanaan ja valtavasti kokemuksia jaettavana. Finlandia-talo Oy:n myyntijohtaja Johanna Vappula lähettääkin terveisiä verkostoon liittymistä pohtiville:
– Liity mukaan ja kuulet uusimmat opit, jutut ja trendit sekä tutustut alan kollegoihin!

Koronapandemia kokoontumis- ja matkustusrajoituksineen on kohdellut kovakouraisesti tapahtuma- ja kongressialaa. Kysyimmekin hallituksen jäseniltä tunnelmia alan tulevaisuudennäkymistä.

– On ollut tärkeää pitää ala elinvoimaisena kriisiajan yli. Toimialan taloudellinen merkitys korostuu nyt, kun tapahtumien järjestäminen on ollut pitkään tauolla. Nyt on ollut hyvä hetki miettiä strategian kärjet kuntoon, jotta toimintavalmius on yllä tilanteen helpottaessa, pohtii KOKO Lahti Oy:n myyntijohtaja Jussi Kortepuro.

Hallituksen jäsenistö uskoo poikkeusolojen vaikuttavan tapahtuma- ja kongressialan käytännön järjestelyihin nyt ja tulevaisuudessa.
– Isompien kokoustilojen käyttö pienemmillekin henkilömäärille tulee luultavasti lisääntymään ja toimivien etäyhteyksien sekä tekniikan merkitys korostumaan. Ihminen kaipaa jatkossakin tapaamisia toisten kanssa, mutta ehkä hieman väljemmissä tiloissa, arvelee Seinäjoki Congress Oy:n myyntipäällikkö Jenniina Palmu.

Uusista käytännöistä on kertynyt jo kokemusta joillakin toimijoilla.  Esimerkiksi Messukeskus valmistautuu jo kovalla vauhdilla alan uudelleenkäynnistymiseen.
–Olemme huolehtineet opastuksesta, turvaväleistä ja hygieniasta. Pienin askelin mennään kohti koronan jälkeistä parempaa aikaa, kertoo Messukeskuksen tapahtumien, kokousten ja kongressien liiketoimintajohtaja Kristina von Konow.

Teksti: Jasmiini Tornberg