Kevät keikkuen tulevi eli kuulumisia CNF:n kevätkokouksesta

CNF:n jäsenistöä kokoontui kevätkokoukseen perinteisesti Kongressimessujen alla. Kokouspaikkana toimi valoisa Sokos Hotel Tripla, jossa myös monet Kongressimessuilla näytteilleasettajina toimivat osallistujamme yöpyivät. Kevätkokous keräsi veturinkuljettajien lakosta huolimatta kiitettävästi osallistujia ja paikalla oli yli 60 jäsentämme. Niinpä Triplan kokoustilan aula täyttyi vilkkaalla puheensorinalla ja naurulla, kun kollegat ympäri Suomen tapasivat ja vaihtoivat kuulumisia.

Kuva 1: CNF ry:n puheenjohtaja Jussi Kortepuro avaamassa kevätkokousta.

Ennen varsinaista kevätkokouksen alkua kuulimme Jyrki Suomalan puheenvuoron aiheesta: Ostavat aivot. Suomalalta ilmestyy saman niminen kirja tänä keväänä Basam Booksin kustantamana.
Esityksessä keskityttiin avaamaan tutkimusten ja runsaiden esimerkkien avulla, kuinka ostopäätöstä tekevän henkilön aivojen mielihaluverkosto aktivoituu ja johtaa tämän parhaimmassa tapauksessa toivottuun lopputulokseen kuten ostotapahtumaan tai viestin jakamiseen sosiaalisessa mediassa tai muussa verkostossa. Itselleni jäi mieleen mm. esimerkki sosiaalisen normin hyödyntämisestä toivotun käyttäytymisen aikaansaamiseksi.  ”75 % TÄMÄN HOTELLIHUONEEN majoittujista käytti pyyhettä useammin kuin yhden kerran.” Kyseinen viesti sai useammin aikaan toivottua käyttäytymistä kuin faktapohjainen viesti: Pyyhkeen käyttäminen useamman kerran säästää vettä.

Kuva 2: Jyrki Suomalan luento  käsitteli aihetta Ostavat aivot.

Kevätkokous sujui jouheasti Visit Lahden Anu Kärkkäisen kokeneessa johdossa ja kevätkokoukselle edellytetyt asiat käsiteltiin hyvässä järjestyksessä. Pitkäaikaisen sihteerimme Tuulan eläköityminen ja seuraajan löytäminen herätti laajaa keskustelua. Keskustelun päätteeksi kutsuttiin mahdollisia kiinnostuneita vielä olemaan yhteydessä yhdistyksen puheenjohtaja Kortepuroon ja kertomaan halukkuudestaan jättää tarjousta. Selvästi eri toimijoiden toiveena oli löytää Tuulan jatkajaksi alaa tunteva yritys. Kategoriakokouksissa keskustelua jatkettiin painottaen oman kategorian ajankohtaisiin aiheisiin.

Messukeskuksessa järjestelyillä perinteisillä Kongressimessuilla Congress Network Finland näkyi omalla osastollaan. Samoin messuilla näkyi moni jäsenistämme joko osastolla tai messuvieraiden joukossa.

Kuva 3: CNF ry:n osasto Kongressimessuilla

Itselleni CNF:n jäsenyys on ollut ammatillisessa mielessä todella antoisaa. Olen kokenut yhdistyksen tarjoamat koulutukset ja benchmarking-matkat hyödyllisinä paikkoina oppia uutta alasta sekä laajentaa omaa ammatillista katsantokantaa. Vielä suurempana antina olen henkilökohtaisesti kokenut hienon kollegaverkoston, jonka jäsenien kanssa on voinut vaihtaa ajatuksia ja kuulumisia sekä pallotella ongelmia. Erityisesti tämän merkitys korostui pandemian aikana, kun olimme kaikki uusien haasteiden edessä.  Uskon tämän ammatillisen ja avoimen vuoropuhelun hyödyttävän koko alan kehitystä.  Hallitustyöskentely on antanut itselleni mahdollisuuden tutustua vielä syvemmin yhdistyksen toimintaan. Yhtenä havaintona on ollut, että jäsenemme ovat verkostossa hyvin aktiivisia. He antavat innolla ehdotuksia sekä palautetta tulevan toiminnan järjestämiseen. Olen kokenut tämän asian positiivisena hallitustyössä. Palaute antaa käytännön ehdotuksia ja ohjaa hallitusta esimerkiksi koulutusten ja matkojen osalta tuottamaan tarpeita vastaavia sisältöjä.

Toivotan jäsenistöllemme menestyksekästä kevätkauden jatkoa sekä aurinkoista kongressikesää!

Terveisin