Photo: Helsingin messukeskus

Messukeskuksen uusin digiaskel: tekoäly messukävijän oppaaksi

Messukeskuksen asiakasneuvojat saavat työkaverikseen tekoälyyn perustuvan robotin.”Tsemppari-Ari”-nimisen robotin käyttöä messuvieraiden oppaana pilotoidaan tulevan viikonlopun GoExpossa.

Pilottivaiheessa Tsemppari-Arin voi tavata GoExpon Facebookissa (www.facebook.com/goexpo.fi). Robotti keskustelee Facebook-käyttäjän kanssa ja antaa personoituja vinkkejä tapahtuman ohjelmasta. Ohjelmavihjeiden lisäksi robotti pystyy vastaamaan tavallisimpiin messuihin liittyviin kysymyksiin esimerkiksi aukioloajoista, lippujen hinnoista ja messuille osallistuvista yrityksistä. Robotti hyödyntää sille syötettyä taustatietoa ja kerää lisää dataa rajapinnan kautta, joten taustalla oleva tekoäly vahvistuu koko ajan.

– Tekoälyn hyödyntäminen avaa mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseen suurillekin kävijämassoille. Tsemppari-Arin kaltainen palvelu auttaa messuvieraitamme nokkelalla ja henkilökohtaisella tavalla saamaan messuista enemmän irti, sanoo Messukeskuksen digipäällikkö Anna Lehto.

– Messukeskuksessa käy vuosittain yli miljoonaa kävijää. Asiakasneuvojamme vastaavat kysymyksiin chatissa, sosiaalisessa mediassa, puhelimitse ja meilitse. Messujen lähestyessä yhteydenottojen määrä kasvaa nopeasti. Tulevaisuudessa tekoäly nopeuttaa ja sujuvoittaa asiakaspalvelua kysyntäpiikin aikana, kertoo palveluryhmäpäällikkö Jaana Antila Messukeskuksen asiakaspalvelusta.

Messukeskuksen kumppani tekoälyn hyödyntämisessä on Ultimate.ai, tamperelainen startup-yritys, joka tarjoaa suomea ymmärtävän ja puhuvan tekoälyn päälle rakennettuja chatbot- ja asiakaspalveluratkaisuja.

– Yhteistyö Messukeskuksen kanssa on hieno osoitus siitä, miten iso yritys ja pieni startup voivat rakentaa nopeasti ja rohkeasti jotain täysin uutta. Nyt olemme vielä datankeruuvaiheessa, mutta ajan myötä Messukeskus saa valtavan edun asiakaspalveluunsa tekoälyn kehittyessä tapahtuma tapahtumalta osaavammaksi, uskoo Ultimate-Ai:n CEO Reetu Kainulainen.

Messukeskus on vuoden kuluessa avannut asiakkailleen useita digipalveluja. Näitä ovat oma Messukeskus-applikaatio, täysin uudistunut verkkopalvelu, yritysasiakkaiden asiointipalvelu eMessukeskus.com, verkkokauppa 24/7 näytteilleasettajille sekä Suomen ensimmäinen kaupallinen kävijän täysin ympäröivä AR-ratkaisu.

Messukeskus Helsinki edistää suomalaista elinkeinoelämää mahdollistamalla tuloksellisia kasvokkain kohtaamisia. Messut ovat seitsemänneksi suurin media Suomessa ja vaikuttavuudeltaan medioista tuloksellisin, sosiaalisin ja elämyksellisin. Messukeskuksessa järjestetään vuosittain noin sata messutapahtumaa ja yli 2000 kokousta ja kongressia. Tapahtumiin osallistuu noin 9000 näytteilleasettajaa ja yli 1,1 miljoonaa kävijää.

GoExpoon kuuluvat Fillari, Kunto, Golf, Outdoor, Ball Sports ja Kuva&Kamera. GoExpo järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 17.–19.3.2017. Lisäksi samaan aikaan ja samalla lipulla pääsee tutustumaan Helsinki Horse Fair -tapahtumaan.

Lisätietoja Messukeskuksen tekoäly-sovelluksesta:

Messukeskus
digipäällikkö Anna Lehto
040 450 3206
anna.lehto@messukeskus.com
www.messukeskus.com
Twitter: @Messukeskus

Ultimate.ai
CEO Reetu Kainulainen
p. 044 217 7002
reetu@ultimate.ai
http://ultimate.ai/

Lisätietoja GoExposta:
Messukeskus
tiedottaja Riikka Luomanpää
050 540 4231
riikka.luomanpaa@messukeskus.com
www.goexpo.fi
www.facebook.com/goexpo.fi
#goexpo

Kerro verkostollesi!

Tulevia tapahtumia

Congress Network Finland ry
© 2017 Congress Network Finland ry
Y-tunnus: 0221169-6