Onnistuneet syyspäivät, täysin livenä!

Tämän vuoden syyspäivien teemana oli vastuullisuus, keskittyen yrityksen viestinnän, myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuteen. Päivien aikana kuulluista puheenvuoroista jäi varmasti kaikille sellainen tunne, että meillä on vielä paljon tehtävää asiaa kanssa. Muutos on liikkeellä ja meillä CNF ry:läisillä on vahva halu olla osa ratkaisua!

Päivän ensimmäinen keynote speaker Suvi Auvinen, aktivisti ja vastuullisuusasiantuntija, nosti omassa puheenvuorossaan esille hyviä pointteja – ja nämä asiat jäivät meille hallituslaisille erityisesti mieleen:

• Vastuullisuustekemisen rima uudella tasolla (case-esimerkkie Patagonia)
  • Niille, jotka tekevät enemmän, vastuullisuus on kilpailuetu
  • Raportointi on perusoletus ja se on tullut jäädäkseen, myös kehitystyö ja sen merkitys korostuvat
  • Aika toimia on tässä ja nyt, mieti johdonmukaisesti, kehitä ja korjaa tarvittaessa suuntaa
  • Vastuullinen toiminta tulee olla liiketoiminnan ytimessä, ei irrallisia tekoja
  • Voisiko maapallo olla tärkein sidosryhmä?

Toisen keynote speakerin, Riikka-Maria Lemmingin, puheenvuorossa taas keskityttiin enemmän viestinnän vastuullisuuteen ja puheenvuorosta voisi nostaa esiin seuraavat keskeiset asiat:

• Vastuullisuus pitää nähdä kilpailuetuna
  • Viesti siitä, mitä teet – ole kaikessa tekemisessä rehellinen
  • Ota rohkeasti oma kanta ja seiso sen takana
  • Isot trendit ovat liikkeellä
  • Case-esimerkki: Unilever Sustainable living brändit kasvoivat nopeammin, kuin muut tuotteet

Tänä vuonna syyspäiviin yhdistettiin myös benchmarking-osuus Tukholman päässä, jossa tutustuttiin Space Stockholmin sekä Fotografiska Museumin tiloihin ja palveluihin.

Space on Tukholman keskustassa, vanhassa kiinteistössä avautunut upea peli- ja elämysmaailma, josta löytyy 400 paikkainen pelistudio sekä +20-vuotiaille suunnattu pelistudion ja baarin yhdistelmä. Saimme reissuporukalla kokea ja tunnelmoida Aviciin jäähyväiskonserttia hetkisen ja kaikilla oli kyynel poskella. Digikonserttielämys oli koskettava ja ylipäätään teatteri oli erittäin elämyksellinen ja varustettu huikealla tekniikalle. Rakennuksen sisääntulon yhteydessä oli vielä kauppa, josta saatiinkin ostaa mukaan pelillisiä tuliaisia.

Tukholmassa päivän toisena tutustumiskohteena suunnaattiinkin Fotografiska Museumille, jossa valokuvat ja upea sisustus olivat läsnä kaikkialla. Parhaiten tästä kohteesta taisi jäädä mieleen upea ja karismaattinen keittiömestari, joka esitteli Fotografiskan ruokatarjoaman vastuullisuutta – leivän jämistä jauhettiin itse uudelleen jauhoja ja syötyjen sinisimpukoiden kuorista tehtiin ravintolan astioita. Katupölyä kerättiin työmaalta myös astioiden saven rakennusaineeksi (vau!) ja tietysti talosta löytyi myös oma yrtti- ja salaattitarha.

Vierailukohteet olivat erittäin mieleenpainuvia molemmat, omalla erikoisella tavallaan ja ne sopivat erinomaisesti päivien vastuullisuusteemaan. Tämä näkyi myös palautteissa. Syyspäiviltä saatu palaute oli runsasta, vastausprosentin ollessa jopa 67! Sekä ohjelman sisältö että vierailukohteet saivat osallistujilta kiitosta. Myös luennot ja paneelikeskustelu koettiin sisällöltään antoisiksi.

Palautteessa positiivisena asiana nousi esiin lisäksi ohjelman väljyys, joka mahdollisti keskustelut ja verkostoitumisen kollegojen kanssa. Tarjoilujen kasvispainotteisuus matkan aikana jakoi jonkin verran vastaajien mielipiteitä ja palautetta tuli sekä puolesta että vastaan. Jatkokehittämiskohteina nousivat esiin mm. ohjelman napakoittaminen niin, että se ei vaadi useampaa matkapäivää. Myös vapaata aikaa vierailukohteessa toivottiin lisää.

Palautekoonti tulee nähtäväksi CNF:n jäsensivuille, jossa siihen voi käydä tutustumassa tarkemmin.

Hallitus kiittää vielä kertaalleen kaikkia Syyspäiville mukaan päässeitä, toivottavasti ensi vuonna nähdään myös sankoin joukoin tulevissa tapahtumissa!

CNF Ry:n hallitus

Syyspäivien kuvia voit katsella gallerian albumissa täällä