Tulevaisuuden kongressit – tieteentekijän ja kongressin järjestäjän näkökulma

Streamattu paneelikeskustelu to 27.5. klo 13.00-14.30

Kulunut vuosi on muuttanut tapahtumien ja kongressin järjestämistä. Tavanomaisesta tavasta järjestää kongresseja kasvotusten on hypätty vauhdilla hybridikongressien malliin.

Mitä muutoksia maailmaa mullistanut vuosi on saanut aikaan kongressien kutsumisessa ja niiden järjestämisessä? Millaisin kriteerein kongressin isäntäkaupungista päätetään jatkossa?
Millaista apua ja palveluita kongressien järjestäjät odottavat kaupungeilta ja palveluntarjoajilta?
Entä, miltä tulevaisuus näyttää, miten kehitämme konferenssien hakuprosesseja?

Tieteellisten kongressien järjestämiseen liittyvistä muutoksista keskustelevat:

• Maarit Ahtiala, sairaanhoitaja, TYKS
  • Maria Genzer, ryhmäpäällikkö, Ilmatieteen laitos
  • Marko Huttula, professori, Oulun yliopisto
  • Tiina Kosunen, päällikkö, konferenssi- ja tapahtumapalvelut, Helsingin yliopisto
  • Jan Lundell, professori, Jyväskylän yliopisto
  • Kirsi Soininen, markkinointijohtaja, Kuopion kaupunki

Tilaisuuden fasilitoi digitaalisen matkailuliiketoiminnan tutkimuspäällikkö Juho Pesonen Itä-Suomen yliopistosta.

Ilmoittautuminen tästä linkistä. Ilmoittautumisia otetaan vastaan maanantaihin 24.5.2021 saakka. Osallistumislinkki tapahtumaan lähetetään osallistujille ennen tapahtumaa. Tilaisuus on maksuton. Tapahtuman järjestää Congress Network Finland ry.

Lisätietoja:

Riina Aikio, Oulun kaupunki, Oulu Convention Bureau, riina.aikio@ouka.fi
Pia Sihvonen, Kuopio Convention Bureau, Kokouspalvelu ELEN, pia.sihvonen@elen.fi

Fasilitaattori

Juho Pesonen, tutkimuspäällikkö, Itä-Suomen yliopisto

Tutkin ja opetan kestävää matkailuliiketoimintaa. Olen erityisesti kiinnostunut digitaalisista teknologioista ja niiden mahdollisuuksista edistää taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävämpää matkailua. Tutkimuksessani keskityn älykkäämpien matkakohteiden ja palveluekosysteemien suunnitteluun ja toteutukseen.

Panelistit

Maarit Ahtiala,
sairaanhoitaja, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

Ahtiala on sairaanhoitaja ja auktorisoitu haavahoitaja, jonka työnantaja on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ja toimipiste on Turun yliopistollinen keskussairaala, joka on opetussairaala. Hän on toiminut kuusi vuotta Suomen Haavanhoitoyhdistys ry hallituksessa ja kuusi vuotta alan kansainvälisen järjestön European Pressure Ulcer Advisory Panel, EPUAP:in Trustee-tehtävässä.

Maarit Ahtiala on järjestänyt urallaan useita kotimaisia ja kansainvälisiä haavanhoidon koulutustilaisuuksia. Hän opiskelee Itä-Suomen yliopistossa Terveystieteiden tiedekunnassa hoitotyön johtajaksi. Hän työskentelee edelleen aktiivisesti hoitotyössä yliopistollisen keskussairaalan aikuisten teho-osastolla.

Maria Genzer
,  ryhmäpäällikkö, Ilmatieteen laitos

Genzer toimii Ilmatieteen laitoksella Planeettatutkimus ja avaruusteknologia -ryhmän päällikkönä. Työssään hän on päässyt osallistumaan vuosittain tutkimuskonferensseihin ympäri Eurooppaa. Hän on toiminut suurimman eurooppalaisen planeettatutkimuskonferenssin EPSC:n organisaatiokomitean määräaikaisena puheenjohtajana vuosina 2019-2020, ja on EPSC 2024:n (Helsinki) paikallisen organisaatiokomitean puheenjohtaja.

Marko Huttula, professori, Oulun yliopisto
Nano- ja molekyylisysteemien tutkimusyksikön johtaja

Huttula toimii Suomen MAX IV FIRI infran vastuuhenkilönä, I4Future EU MSCA-COFUND -tohtoriohjelman koordinaattorina ja on mm. Oulun yliopiston hallituksen jäsen. Huttula on Fysiikan professori ja hänellä on ma. professuuri myös Henan Yliopistossa (Luoyang, Kiina).

Huttula on ICESS-15 konferenssin (International Conference on Electronic Spectroscopy and Structure) puhemies. Konferenssin alkuperäinen ajankohta oli elokuussa 2021. Oulussa järjestettävän 350 osallistujan ICESS oli edellisen kerran Shanghaissa 2018. Huttula on ollut lukuisten kansainvälisten ja kansallisten kokousten ja workshoppien järjestelyvastuussa (esim. Fysiikan Päivät 2016, ICFUTURE2020) jo vuodesta 2008 alkaen.

Tiina Kosunen,  päällikkö, konferenssi- ja tapahtumapalvelut, Helsingin yliopisto

Kosunen luotsaa Helsingin yliopiston Konferenssi- ja tapahtumapalveluiden tiimiä, jolle kuuluvat kokous- ja tapahtumapalvelut tiedettä laajalle yleisölle tarjoilevassa Tiedekulmassa, yliopiston yli 100 vuosittaisen konferenssin tukeminen sekä yliopiston akateemisten päätapahtumien, kuten avajaisten ja vuosipäiväjuhlan, järjestelyt historiallisessa päärakennuksessa Senaatintorin laidalla. Tiimi on mukana myös tiedekuntien valmistujaisissa ja promootioissa – siis aina siellä missä juhlitaan!

Jan Lundell, professori, Jyväskylän yliopisto

Lundell on kemian professori ja vastaa kemian aineenopettajakoulutuksesta JY:n kemian laitoksella. Lundell on myös LUMA Keskus Suomen johtokunnan puheenjohtaja ja aktiivinen luonnontieteiden puolestapuhuja. Hänellä on myös pitkä kokemus opetuksen ja tutkimuksen vuoropuhelusta, opetuksen kehittämisestä ja arvioinnista sekä opettajien koulutuksesta. Lundellilla on kokemusta useista kotimaisista ja ulkomaisista konferensseista järjestäjänä ja tieteellisenä asiantuntijana.

Kirsi Soininen, markkinointijohtaja, Kuopion kaupunki

Soininen vastuulla on kaupungin markkinointi ja viestintä. Kaupungin markkinointia tehdään yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Kokouksilla ja kongresseilla on merkittävä aluetaloudellinen merkitys alueelle. Tiedeyhteisöjen kongresseilla on myös merkittävät imagolliset vaikutukset alueelle. Kuopio ja Tahkon kombinaatio on uniikki yhdistelmä Suomessa – yliopistokaupunki ja matkailukeskus vain kolmen vartin päässä toisistaan.

Kuopion kaupunki rakensi yhdessä matkailuyritysten kanssa elinkeinoelämävetoisen (Kuopio-Tahko markkinointi Oy) matkailumarkkinointiyhtiön, jonka tytäryhtiöksi perustettiin vähän myöhemmin Kuopio Convention Bureau joka sittemmin fuusioitu erillisenä tytäryhtiönä on fuusioitu emoyhtiöön ja kokous- ja kongressimarkkinointi jatkaa omana kategorianaan osana matkailumarkkinointia.