Vuoden 2024 Kongressikipinä -palkinto EuGMS -kongressille

Professori emeritus Timo Strandberg ja professori Esa Jämsen ovat voittaneet Congress Network Finland ry:n Kongressikipinä 2024 -palkinnon. Suomen Messusäätiön rahoittama ja nyt ensimmäistä kertaa myönnetty 6 000 euron arvoinen palkinto jaettiin CNF:n kevätkokouksen yhteydessä Helsingissä.

Palkinto myönnettiin European Geriatric Medicine Society 2023 -kongressin tuomisesta Suomeen ja suomalaisen lääketieteellisen osaamisen näkyvyyden edistämisestä kansainvälisesti. EuGMS -kongressi saatiin kotiutettua pitkälti professori Strandbergin pitkäjänteisen työn ja henkilökohtaisen panostuksen tuloksena. Professori Jämsen puolestaan ansioitui monivuotisesta työstään kongressin tieteellisen ohjelman rakentamisessa.

EuGMS -kongressi järjestettiin syyskuussa 2023 Helsingin Messukeskuksessa sen saavuttaessa kaikkien aikojen suurimman osallistujamääränsä. Tapahtuma houkutteli osallistujia 60 maasta yhteensä 2 078 puhujat ja näytteilleasettajat mukaan lukien.

– Suomalaistutkijat pääsivät esittelemään uusimpia tutkimustuloksiaan aktiivisesti ja laaja-alaisesti, mikä näkyi myös pienen tutkijakuntamme esittämien abstraktien määrässä. Paikalla oli paljon erikoistuvia lääkäreitä, joille EuGMS oli ensimmäinen kosketus kansainväliseen kongressiin. Monet aiheet olivat sellaisia, joita ei kotimaisissa tapahtumissa käsitellä, joten perspektiivi oli avartavaa, toteaa professori Jämsen.

– Väestömme ikääntyessä EuGMS -kongressi oli hyvin tärkeä Suomen ja suomalaisen geriatrisen tutkimuksen kannalta. Nuoret tukijat saattoivat esitellä suomalaista osaamista ja saivat uutta oppia muilta. Uusia innovaatiopohjaisia työryhmiä rakennettiin ja luotiin suhteita Eurooppaan ja myös sen ulkopuolelle. Kotimaassa järjestetty kansainvälinen kongressi avaa uusia mahdollisuuksia monelle nuorelle tutkijalle ja samalla kasvatetaan alalle uutta sukupolvea, korostaa professori Strandberg.

– Kongressien haku on pitkäjänteistä työtä ja edellyttää laajoja verkostoja sekä hyvää yhteistyötä tieteentekijöiden, yritysten, kaupungin ja alan toimijoiden kesken. Tärkeimmät syyt osallistua tieteellisen kongressiin ovat ohjelman sisältö, verkostoituminen ja oman tutkimustyön esittely (Finland Convention Bureaun delegaattitutkimus 2023). Timo Strandberg ja Esa Jämsen onnistuivat työssään kiitettävästi, lisää Congress Network Finland ry:n varapuheenjohtaja Kaiju Pitkänen.

Osallistujamäärältään kaikkien aikojen suurin EuGMS -kongressi toi Helsinkiin merkittäviä kongressimatkailutuloja, arviolta lähes kolmen miljoonan euron edestä. Se sai myös hienosti kotimaista medianäkyvyyttä.

Palkinnonsaajat:
Professori emeritus Timo Strandberg, puh. 040 596 9285, timo.strandberg@helsinki.fi
Professori Esa Jämsen, puh. 050 439 8174, esa.jamsen@helsinki.fi

Valitsijaraadin edustaja:
Pääsihteeri Juha Pekka Turunen, Syöpäsäätiö, puh. 050 571 4577, juhapekka.turunen@cancer.fi

Kongressikipinä-palkinto:
Varapuheenjohtaja Kaiju Pitkänen, Congress Network Finland ry, puh. 040 358 1718, kaiju.pitkanen@messukeskus.com

Congress Network Finland ry (CNF) on suomalaisten kokous- ja kongressialan ammattilaisten yhdistys ja verkosto. Se edistää jäsentensä verkostoitumista sekä ammatillista kehittymistä, jakaa tietoa ja toimii kokous- ja kongressialan yhtensä edunvalvojana yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Vuonna 2023 CNF:llä oli 85 yritys/yhdistysjäsentä. Toimintaan osallistuu vuosittain satoja alan ammattilaisia, www.cnf-ry.fi

Suomen Messusäätiö jakaa vuosittain noin 500 000 euron arvosta palkintoja, stipendejä ja apurahoja. Palkinnoista tunnetuimpia ovat Kaj Franck -muotoilupalkinto, Habitare -suunnittelukilpailun palkinto, Vuoden nuori suunnittelija -palkinto ja Suomen laatupalkinto, www.messusaatio.fi