Blogi: Yhteisössä on voimaa – sekä hyvinä että haastavina aikoina

Kirjoitan nyt ensimmäistä tervehdystäni teille jäsenille CNF ry:n puheenjohtajana. Toimin päivätyönäni KOKO Lahti Oy:n myyntijohtajana, joten yhdistyksen valtikkaa heilutetaan jatkossakin Lahdesta käsin. Ennen nykyistä työtäni työskentelin vuosikymmenen verran Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä. Sieltä onkin peräisin intohimoinen suhtautumiseni liikuntaan ja hyvinvointiin. Vapaa-ajalla minut tavoittaa todennäköisimmin tenniskentältä tai sen laidalta tai lasten harrastusten parista.

Aloitin CNF ry:n hallituksen puheenjohtajana vuodenvaihteessa. Alkutaival on ollut vähintäänkin mielenkiintoinen. Kongressi- ja tapahtuma-ala on ollut vahvassa nosteessa ja vuosi 2019 oli kaikkien aikojen kongressivuosi Suomessa. Hyvä me! Myös yhdistys on herättänyt mielenkiintoa ja olemme saaneet uusia aktiivisia jäseniä.

Haluankin kiittää edellistä hallitusta ja sen puheenjohtajaa Anu Kärkkäistä. Yhdistys siirtyi uuteen komentoon erinomaisessa kunnossa. Strategiatyö on edellisen hallituksen jäljiltä hyvässä mallissa ja uusi ryhmä pystyy varmasti tuomaan siihen oman mausteensa. Olemme olemassa jäseniämme varten.

Koronavirusepidemialla on ollut vaikutuksensa myös CNF ry:n tapahtumiin. Vallitsevassa tilanteessa meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin perua Benchmark-matka Osloon ja siirtää kevätkokousta myöhäisemmälle ajankohdalle. Ilmoitamme kevätkokouksen ajankohdan heti kun se on mahdollista. Syyspäivät järjestetään Långvikissa 5.-6.10.

Tällä hetkellä tulevaisuuden kommentoiminen tuntuu äärimmäisen vaikealta. Tapahtumatoimijoiden tilanne muuttui kerrasta hallituksen suositusten jälkeen 12.3.2020. Tärkein asia tässä vaiheessa on rajata COVID-19 -viruksen leviämistä. Meidän on toimittava ohjeiden ja suositusten mukaisesti, vaikka se tekee kipeää. Yksikään ala ei taida lopulta olla immuuni viruksen vaikutuksille. Tapahtuma-alan toimijoilla on ollut erilaisia toimintamalleja siinä, miten hallituksen muuttuvia suosituksia sekä THL:n ohjeita on laitettu käytäntöön. On hyvä muistaa, että myös lähtötilanteet ovat eri toimijoilla hyvin erilaisia. Näissäkin asioissa voimme varmasti oppia toisiltamme. Eikä näihin haasteisin ole helppoja ratkaisuja.

Miltä tapahtuma- ja kongressiala tulee näyttämään jylläävän pandemian jälkeen? Varmaa on, että vallitseva tilanne tulee muuttamaan alaamme pysyvästi ja tulemme tarvitsemaan uudenlaisia keinoja tilanteen helpottamiseksi. Yhteisössä on voimaa ja toivonkin, että jäsenemme pitävät aktiivisesti asiaamme esillä. Tärkeintä tässä tilanteessa on pitää pää kylmänä ja katsoa rohkeasti tulevaisuuteen. Nyt on aika laittaa koneisto kuntoon, kunnostaa ja remontoida tiloja sekä tekniikkaa, kouluttaa henkilökuntaa ja laittaa myynnin ja markkinoinnin materiaalit kuntoon. Ollaan valmiita toimimaan ja toimintaan koronan jälkeisessä maailmassa.

Muistammehan kuitenkin, että tärkeintä tässä ajassa on huolehtia sekä omasta että perheen ja läheisten terveydestä.

Pidetään huolta toisistamme!

Jussi Kortepuro,