Kevään odotetuimmat tapahtumat – CNF ry:n kevätkokous ja Kongressimessut

CNF:n kevätkokous järjestettiin perinteiseen tapaan päivää ennen Kongressimessuja. Tällä kertaa kokouspaikaksi valikoitui jäsenyrityksemme Lapland Hotels Bulevardi, jonne jäsenistöä saapui sankoin joukoin – yli 50 osallistujaa, mahtavaa! Tuttuun tapaan puheensorina oli melkoinen, kun kollegat ympäri Suomen kokoontuivat samaan paikkaan vaihtamaan kuulumisia.

Tämän vuoden kokouspäivä aloitettiin jäsenten pitkäaikaisella toiveaiheella: Kansainvälisten kongressien ja tapahtumien verotus Suomessa. Luennon meille piti Heikki Rintala Gallant Oy:stä. Aihe kuulosti (ja kuulostaa varmasti edelleen) ehkä hieman puuduttavalta, mutta valovoimaisen puhujan myötä teema piti meidät kaikki penkeissämme tarkkaavaisina loppuun saakka. Välissä toki yleisön seasta kuultiin erinomaisia kysymyksiä ja jopa naurunremahduksia, miettikääpä sitä! Muutamia hyviä uusia ajatuksia ja lisäyksiä tehdään vielä jäsenille tarkoitettuun oppaaseen, jonka jälkeen se jaossa nettisivujen jäsenalueelle. Toivon mukaan siitä on jatkossa niin meille kuin kansainvälisille asiakkaillemmekin apua.

Päivän toisen puheenvuoron pitivät GOODINin Kira Sjöberg ja Samuli Salmela aiheesta Tulevaisuuden tapahtumat tekoälyn silmin: miten AI muuttaa tapahtumateollisuutta. Aihe on ollut ajankohtainen viimeisen parin vuoden ajan ja edelleen meillä on paljon opittavaa tekoälyn hyödyntämisestä tapahtuma-alalla. Puheenvuoron ehkä tärkein sanoma olikin mielestäni se, että kokeillaan rohkeasti erilaisia tekoälysovelluksia, mutta muistetaan pitää huoli tietoturva-asioista, kaikkea ei kannata näihinkään sovelluksiin jakaa, eikä kaikkeen tekoälyn tuottamaan tekstiin kannata luottaa.

Itse kevätkokous sujui tuttuun tapaan Visit Lahden Anu Kärkkäisen johtamana ja esityslistan asiat käytiin tehokkaasti läpi. Virallisen kokousosion jälkeen jaettiin juhlallisin menoin ensimmäistä kertaa Vuoden 2024 Kongressikipinä palkinto (tästä voit lukea tarkemmin aiemmin julkaistusta tiedotteesta), jonka jälkeen jatkettiin päivää vielä kategoriakokousten merkeissä ajankohtaisista aiheista jutellen ja kuulumisia vaihtaen.

Seuraavan päivän Kongressimessuille lähdettiin innokkain mielin. Tänäkin vuonna messuilla oli CNF ry:n Partner Village -alue, jossa muutaman jäsenorganisaation lisäksi myös yhdistyksellä oli oma piste. Yhdistyksen näkökulmasta messut ovat tärkeä tapahtuma niin olemassa olevien jäsenten tapaamisen kuin uusien jäsenten hankinnankin kannalta. Me hallituslaiset vietimmekin jokainen vuorollaan aikaa osastolla uusia potentiaalisia jäseniä rekryten. Toivottavasti tuloksia nähdään vuoden mittaan. Messuilla oli käynnissä hyvä pöhinä ja osallistujia oli ennakkotietojen mukaan ilmoittautunut yli 2000 henkeä.

Kuten jo otsikko antoi ymmärtää, ovat sekä CNF ry:n Kevätkokous että Kongressimessut itselleni vuoden odotetuimpia tilaisuuksia. Sekä kevätkokouksessa että messuilla aika meni kuunnellessa, oppiessa, jutellessa ja tunnelmasta nauttien, ja siinä hötäkässä päivien aikainen kuvasaldo jäi laihaksi.

Näiden ajatusten myötä toivottelen kaikille ihanaa kevättä, osan kanssa nähdään jälleen Oslossa Benchmarking-reissulla, osan kanssa toivottavasti viimeistään Syyspäivillä Imatralla 23.-24.9., jonne toivottavasti mahdollisimman moni pääsee mukaan. Luvassa on painavaa asiaa, verkostoitumista, uuden oppimista mutta varmasti myös hauskoja sekä rentouttavia hetkiä!

Tapaamisiin

Jenniina Palmu