Keskusteluja, oppia ja uusia kontakteja keväisessä Göteborgissa

Järjestyksessään 7. CNF ry:n benchmarking-matka suuntautui Länsi-Götanmaalle keväiseen Göteborgiin 23.–24.4.2018. Tiiviin kaksipäiväisen matkan aikana tutustuttiin muun muassa vaikuttavaan kongressihotelli ja -keskus Gothia Towersiin. Tutuksi tulivat myös Svenska Mässanin ja markkinointiyhtiö Göteborg & Co:n toiminta. Muita tilakohteita olivat Lindholmen Conference Centre sekä Götäjoen varrella sijaitseva viehättävä Kajskjul 8.

Tässä Ruotsin toiseksi suurimmassa, 540 000 asukkaan kaupungissa on 4,5 miljoonaa yöpymistä vuosittain. Matkailijoita houkuttelevat monet asiat: Lisebergin huvipuisto, yliopisto, kaupungin yritysmaailma ja toimiva infra. Myös markkinointiin sekä tapahtuma- ja kongressihakuun panostamisella on suuri vaikutus. Göteborg & Co. työllistää 120 markkinoinnin osaajaa! Erityisen näkyvää kaupungissa on yhteistyö paikallisten kanssa: kaupunki nähdään tapahtuma-areenana, jota kehitetään kestävästi yhdessä.

Göteborg valikoitui kohteeksi jäsenistön toiveiden kautta. Haluttiin oppimatkalle kaupunkiin, johon olisi helppo samaistua.
– Myös Göteborgin kestävän kehityksen edelläkävijyys vaikutti valintaan. Göteborg on useasti voittanut myös International Congress and Convention Associationin ICCA:n kestävää kehitystä mittaavan GDS-indeksin. Göteborg on ollut useasti maailman kestävin kokouskaupunki, toteaa kolmatta kertaa matkajärjestelyistä vastannut Pia Helminen.

Kolmannes osallistujista oli matkalla ensimmäistä kertaa. Yksi ensikertalainen oli Kanresta Oy:n toimitusjohtaja Maria Lyytikäinen, joka oli tullut mukaan CNF ry:n toimintaan suosituksen kautta.
– Koen verkostoitumisen erittäin tärkeänä. Olin positiivisesti yllättynyt CNF-verkoston avoimuudesta ja siitä vuoropuhelusta, jota matkalla kävimme, Lyytikäinen kertoo.

Samoilla linjoilla on myös Jyväskylä Paviljongin toimitusjohtaja Pietari Sorri:
– Täällä kasvokkain tapaamiset herättävät keskinäistä luottamusta. On tärkeää päästä keskustelemaan talojen toimitusjohtajien kanssa ja vaihtamaan tietoa.  Kohtaamisten jälkeen on helppo ottaa yhteyttä ja jatkaa keskusteluja.

Jokaiselle jotakin

CNF ry:n tekemän kyselyn perusteella matkan sisältö selkeästi puhutteli osallistujia. Mukanaolijat olivat joko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä näkemäänsä ja kokemaansa. Jäsenistön muodostuessa useasta eri palveluntarjoajasta, näkyy siinä, mitä matkalta tarttuu takkiin.
– Pyrkimyksenä oli tehdä ohjelmasta monipuolinen siten, että jokaiselle olisi jotakin. Siksi tutustuimme kokouspaikkoihin, Convention ja Visitor Bureauihin, hotelleihin ja vanhan uudiskäyttöön, kertoo Helminen.

Jo 80-luvulta aloitettu yhteistyö matkailun edistämiseksi Göteborg & Co:n nimissä on poikinut investointeja ja kasvua. Onnistumisen yhteistyössä laittoi merkille myös Kanrestan Lyytikäinen.
– On hienoa nähdä, miten yhteistyössä kehitetään ruokatuotetta. Ruokapuolen edustajana olen ehdottomasti sitä mieltä, että yhteistyön tulisi alkaa jo alkutuotannosta. Koko ketjun tulee olla mukana. Täytyy rikkoa rajoja, ja jokaisen tulisi tulla ulos omalta alueeltaan.

Yhteistyön nimiin ja uudistumiseen uskoo myös Åland Convention Bureaun Sanna Könönen-Wahlsted.
– Voisimme vieläkin ajatella enemmän ns. ”laatikon ulkopuolelta.” Tätä sanomaa aion viedä myös omalle verkostolleni Ahvenanmaalle, hän toteaa.

Oulu Convention Bureaun Helena Pikkaraiselle välittyi myös myönteinen kuva kaupungin hengestä:
– Ei voi muuta kun ihailla, mitä yhteistyöllä on saatu kaupungissa aikaan. Lopputulokset puhuvat puolestaan: tapahtuma- ja kongressiala näkyy kaupungin liike-elämässä ja saa ansaitsemansa arvostuksen.

Kotimatkalle tarttui myös paljon konkreettista oppia, pohdittavaa ja vahvistusta omille käsityksille.
– Göteborgin esimerkkien ja näkemieni suunnitelmien jälkeen innostuin visioimaan, millaiseksi Jyväskylän Paviljongin ja keskustan välinen alue voisikaan tulevaisuudessa vielä kehittyä, Pietari Sorri pohtii.

Hän näkee opintomatkoissa kiistattomia etuja.
– Benchmark on tärkeää. On käytävä hankkimassa asiakaskokemus, jotta ymmärtää, miten asiat ovat. Oppimatkat toisaalta myös vahvistavat omia käsityksiä asioista. Pienenä yksityiskohtana panin merkille, että tuolit ovat meillä parempia, Sorri hymähtää.

Jyväskylän paviljongin tapahtumatuottaja Milja Korhonen kiinnitti huomiota erityisesti tilojen toimivuuteen ja tarjoilujen sujuvuuteen. Puhelimen kuvakokoelmaan kertyi matkan aikana ideoita niin sähköisistä opastenäyttöistä kuin tarjoiluratkaisuistakin.
– Yksityiskohtien ohella oli mielenkiintoista kuulla konkreettisesta tapahtumajärjestämisestä. Oli esimerkiksi kiinnostavaa kuulla, miten tilat ovat järjestäneet tekniikan ja myyntitoiminnot, Korhonen pohtii.

Matkalle osallistui 28 henkilöä 23:sta organisaatiosta. Aiempien vuosien tutustumiskohteita ovat olleet Kööpenhamina (2012), Edinburgh (2013), Tukholma ja Uppsala (2014), Amsterdam (2015), Wien (2016) sekä Berliini (2017).

Seuraava opintomatka järjestetään keväällä 2019. Kohteen valinta ja suunnitteluprosessin eteneminen selviävät alkusyksyn aikana. Jäsenet voivat tutustua benchmarking-matkan palauteraporttiin kotisivujen jäsenalueella.

Teksti: Riina Aikio